Playa Rincon i Dominikanska republiken
Dominikanska republiken

Las Galeras: paradiset vid vägens slut

on
27 januari, 2017

Från Cabarete till Las Galeras

Konstigt nog, med tanke på att Dominikanska republiken är ett så pass etablerat turistmål, så är turist-infrastrukturen vad gäller transport mellan turistorterna så gott som icke-existerande. Om man inte har en egen bil att ta sig runt med eller har råd att punga ut tusenlappar på en taxi om man ska åka en längre sträcka så gör en bäst i att använda sig av de privata bussbolag som finns och/eller det lokala snajdiga transportmedlet gua gua. Det senare alternativet kan bestå av antingen en minibuss eller en pickup-bil med sittbänkar på flaket. Gua guas är superbilliga men man får räkna med att de ofta är fullpackade med människor som en sardinask.

Från Cabarete till Samaná (som egentligen heter Santa Bárbara de Samaná) tar man sig smidigast med en blå liten buss som heter Transporte Papagayo. Det mer tidsödande alternativet är att ta en serie av minst tre-fyra gua guas. Papagayo-bussen avgår från Puerto Plata varje dag kl 6.45 ca, passerar Sosúa vid kl 7 och Cabarete vid Janets supermarket kl 7.15-7.50. Det är bäst att man ringer chauffören/ägaren Salvador dagen innan man vill åka för att bekräfta avgångstid och var han ska stanna (809-749-6415, Salvador pratar bara spanska). Från Cabarete tar det ca 3 ½ timmar till Samaná, resan kostar 300 pesos (ca 55 kr). Bussen återvänder samma sträcka från Samaná kl 14.00.

Väl framme i Samaná hoppade jag av bussen vid gua gua-terminalen där jag bytte till en gua gua (1 tim, 100 pesos) till Las Galeras. Det avgår ett flertal gua guas varje timme till Las Galeras, de går inte efter något schema utan åker först när de har fått ihop tillräckligt många passagerare.

Den lilla fiskebyn vid vägens ände – Las Galeras

Längst ut på tippen av Samaná-halvön, där vägen bokstavligen talat tar slut, ligger fiskebyn Las Galeras, eller ”La Galera” som lokalborna uttalar det med sin särpräglade dominikanska accent. Här finns (än så länge) inte ett enda lyxigt all-inclusive-hotell så långt ögat når. Däremot en handfull mysiga bed & breakfast, ett par mindre hotell, några trevliga restauranger och framförallt -flera helt fantastiska stränder. Precis nedanför byns centrum ligger en vacker strand med böljande palmer (Playa Grande), de flesta här föredrar dock den populära stranden La Playita som ligger på 2 kilometers promenadavstånd.

Mer spektakulär är den 3 km långa vykortsfagra stranden Playa Rincon, som helt klart hamnar på min personliga topplista över världens bästa stränder! Från Las Galeras tar det ca 7-10 minuter att nå Playa Rincon med en taxibåt. Priset varierar beroende på hur många som åker med båten, men är det mer än fyra personer i båten är det normala priset 700 pesos (ca 130 kr) per person tur och retur. Då jag inte kände någon större lust till att betala en halv förmögenhet för att åka dit själv i en taxibåt knatade jag ned till stranden vid kl 9 igår och frågade helt fräckt runt bland sällskapen vid båtarna vilka som skulle till Rincon. Efter tjugo minuter fick jag napp och kunde hoppa ombord på en båt på väg till Rincon. Det vanligaste alternativet är att man väljer att åka till Playa Rincon vid 9-tiden och tillbaka kl 16, så kl 9 är med andra ord en bra tid att fråga runt bland båtarna om man liksom jag reser själv eller bara vill hitta fler människor att dela kostnaden med. Det går även dyrare båtturer från Las Galeras som förutom Rincon också stannar till på Playa Madama och Playa Frontón.

Playa Rincon är en långsträckt och ganska smal skönhet till strand, men lite ovårdad i kanterna då det ligger drivor med sjögräs och bråte här och var längs med strandkanten som ingen har brytt sig om att plocka upp. Efter att jag sagt ajöss till de tre damerna jag delade båt med till stranden tog jag en promenad längs med stranden. De första 2.5 kilometrarna var där bara jag, några fiskare på väg för att lägga ut sina nät i havet och ett gäng kossor. Det vill säga innan jag kom bort till den östra sidan av stranden där det ligger två restauranger och stranden plötsligt blev befolkad av solstolar med andra turister.

Idag hade jag egentligen tänkt ta en långpromenad till Playa Madama och Playa Frontón, men jag avstod eftersom jag blev avrådd från att gå själv dit då ett flertal personer som begett sig dit på egen hand blivit rånade. Det vore dumt att vara dumdristig. I teorin skulle jag såklart kunna ta en motoconcho (motorcykeltaxi) dit. Men i praktiken skulle jag hellre hugga av mitt vänstra lillfinger än att göra det, då ett flertal av motoconcho-slynglarna här är plågor som på ett närmast tourettes-aktigt sätt bara inte kan låta bli att slänga ur sig sexistiska tillrop (”Pssssssst, linda!”) varje gång jag eller någon annan av förmodat kvinnligt kön går förbi hörnet där de hänger. Såklart ska man inte dra alla över en kam och så vidare…men nej det är inget alternativ för mig. Så det blev La Playita idag också. Stranden visade sig vara full av dominikanska barnfamiljer som åkt till Las Galeras för att fira helg.

På eftermiddagen skjutsade den engagerade värden till ägare av mitt guesthouse (Villa La Plantacion) mig och ett par andra gäster till restaurangen El Monte Azul som ligger spektakulärt belägen på toppen av ett högt berg med utsikt över hela Samaná-bukten. Därifrån kunde vi se hur två knölvalar plötsligt skjöt upp vattnet och dök ned igen i havet långt, långt nedanför oss. Utsikten imponerade men mindre imponerande var den 80-åriga (!) gubben från Las Terrenas som hängde i baren och gjorde flera ihärdiga raggningsförsök på mig. Oavsett vilket var jag i alla fall lycklig över att få äta något annat än pizza som varit min huvudsakliga diet sedan jag kom till Las Galeras. (Utbudet av fisk- och skaldjursrätter här är säkert fantastiskt men det vegetariska matutbudet är tyvärr lika bristfälligt som mina spanskakunskaper, det vill säga icke-existerande.)