Nepal

På randen av Himalaya i Nagarkot

on
19 mars, 2019

Nu är jag äntligen på resande fot igen efter flera månaders resupphåll, bland annat på grund av förlusten av min älskade katt och familjemedlem Cassis. Destinationen denna gång är Nepal, där jag just nu befinner mig i Nagarkot, ca tre mil utanför Kathmandu.

Nagarkot är en liten bergsby belägen på 2175 meters höjd (ungefär samma höjd som Kebnekaise), med en oslagbar panorama-utsikt över Himalaya. På en klar dag sägs det att man kan se ut över såväl Everest som bergen Annapurna, Manaslu, Ganesh Himal, Langtang, Jugal, Rolwaling och Numbur. Ville påbörja min resa med en mjukstart på ett lugnt ställe, så jag tog en taxi hit direkt från flygplatsen. Gick upp klockan 6 vid soluppgången imorse för att försöka få en glimt av bergen från hotellets utsiktstorn. Dessvärre fick jag inte se särskilt mycket mer än en dimmig skymt av världens tak, då bergen envisades med att gömma sig bakom molnen.

Nagarkots största och enda egentliga turistattraktion består av just utsikten över Himalayas bergstoppar (på en klar dag). De flesta hotell här erbjuder en fin utsikt över bergen, och några hotell har liksom det jag bor på egna högt belägna utsiktsplattformar. Det finns även ett utsiktstorn ca 4 km promenad från byns centrum.

Om man tröttnar på att beundra utsikten och att koppla av så finns det en vandringsled här också, Nature Trail (även kallad Eco trail). Eller så kan man besöka Buddha Peace Garden, en liten park med en stor guldfärgad Buddha-staty. Det sistnämnda gick jag till idag. Det var en brant promenad på några kilometer som slingrade sig längs med terrassodlingar och några små byar. Tack vare Google maps gick det lätt att hitta dit (jag gick bara vilse en gång). Imorgon åker jag vidare och tar lokalbussen till den medeltida staden Bhaktapur för att spana in templen där och fira holi.