Nepal

Ghorepani Poon hill trek i Nepal

on
1 juli, 2019

Bättre sent än aldrig kommer här ett inlägg med lite bilder från min vandringstur i slutet av mars uppe bland de dimhöljda bergen i Himalaya till Poon hill i Nepal, eller tja, i själva verket kom jag aldrig upp på själva Poon hill, men det återkommer jag till…

Ghorepani Poon hill trek är en kortare vandringstur i Himalaya vid Annapurna-bergsmassivet som vanligtvis avklaras på fem dagar, men även kan göras på fyra eller till och med tre dagar av den som är tidspressad och väldigt fit. Då det finns gott om enklare restauranger och boenden, så kallade teahouse, behöver man inte släpa med sig något tält och matlagningsutrustning upp på berget. Nätterna uppe i Himalaya blir dock kalla, särskilt i dessa enklare teahouse där det ej finns någon värme i rummen, så en varm jacka bör packas med. Och en sovsäck om man som jag har en viss bacillskräck, för visserligen finns det ju lakan och tjocka filtar i rummen, men dessa tvättas inte nödvändigtvis mellan gästerna.

Eftersom jag (i vanlig ordning då jag ju oftast reser själv) åkte solo till Nepal men gärna ville ha sällskap under vandringen lade jag ut ett inlägg på http://www.trekkingpartners.com/ inför resan. Det tog bara några dagar innan jag fick napp, Kat från London/Sydafrika ville haka och dela på kostnaderna för guide och porter (bärare). Vi valde att hyra en kvinnlig guide och porter från företaget 3 Sisters i Pokhara (https://www.3sistersadventuretrek.com/), men självklart kan man utan problem göra vandringen utan guide/porter. Det är svårt att gå vilse längs med leden då den är en väl skyltad och etablerad vandringsled med många besökare.

Dag 1 – Pokhara till Hille

Den första dagen av vandringsturen började med att vår guide Sita och porter Durga hämtade upp mig och Kat från respektive hotell i sin bil och körde oss till Nayapul (ca 1,5 timme från Pokhara med bil) där vandringsleden startar. Vår guide hade redan ordnat de nödvändiga tillstånden för vandringen: TIMS (Trekkers Information Management System) och ACAP (Annapurna Conservation Area Project), så vi var nu redo att påbörja vandringen.

Den första dagens vandring var relativt lätt och kort. Efter en ca 4 timmars vandring nådde vi Hille (1475 möh) och vårt guesthouse där vi åt middag och slog läger för natten.

Dag 2 – Hille till Ghorepani

Dag två började med att boendets vänliga vovve/självutnämnda guidehund gick före oss och visade vägen hela vägen till grannbyn Tikhedunga, där han bestämde sig för att ta farväl av oss.

Här skulle den verkligen utmaningen börja: vandringen uppför de ökända oändliga trappstegen vid byn Ulleri! Närmare bestämt finns det mer än 3500 trappsteg i Ulleri. Efter några timmars trappbestigning svor jag tyst för mig själv åt den dåre (alternativt superfita atlet) som klassificerat Poon hill trek som en “lätt” vandring i min guidebok.

Efter lite mer än 6 timmars vandring med en stigning på ca 1400 meter var vi äntligen framme i Ghorepani (2874 möh). Himlen var som synes regntung och grå och vi hann precis komma fram till vårt boende för natten innan regnet började falla.

Dag 3 – Ghorepani till Tadapani

Vi hade ställt väckarklockan på kl 5 för att hinna traska upp till utsiktsplatsen Poon hill i tid för att uppleva den spektakulära soluppgången över Annapurna-bergsmassiven. Så var planen i alla fall. Efter att ha kikat ut från fönstret kunde jag konstatera att dimman låg lika tjock, tät och grå över bergen som den hade gjort kvällen dessförinnan. Vilket antiklimax! Jag insåg att jag troligtvis inte skulle få se ett jota av den beryktade spektakulära utsikten genom dimman vid Poon hill, så jag bestämde mig för att dra täcket över huvudet istället och sova vidare under tiden som Kat och vår guide Sita knatade upp på Poon hill. Två timmar senare kom de tillbaka och meddelade att de i alla fall hade sett stigen de gick på genom dimman, men det var också allt de lyckats se genom dimman!

På vägen mot Tadapani passerade vi sedan ytterligare en utsiktsplats belägen 3165 möh (nästan lika högt belägen som Poon hill). Utsikten härifrån var lika dimgrå.

Vägen mot Tadapani (2680 möh) slingrade sig genom rododendronskogar och raviner vilket gjorde denna etapp till den vackraste delen av vandringen, trots vår otur med vädret. På den här höga altituden låg snön fortfarande kvar i drivor på berget, i skarp kontrast mot de röda och rosa rododendronbuskarna som växte i sluttningarna. Lagom till när vi anlände till vårt boende i Tadapani öppnade sig himlen och det började blixtra, åska och hagla.

Dag 4 – Tadapani till Ghandruk

Började dagen med att knäppa några soluppgångsbilder på det heliga berget Machapuchare (som kallas Fishtail mountain pga formen på bergstoppen) och Annapurna South. Dessvärre hade jag inget teleobjektiv med mig så bilderna gör knappast de majestätiska bergen någon rättvisa.

Sedan började vandringen ner mot Gurung-byn Ghandruk (2170 möh). Den här dagens vandring var lätt och gick mestadels nedåt. Ghandruk är en relativt stor by, här finns till och med ett litet museum om Gurung-folkets kultur, ett tempel och flera bagerier. Med min sedvanliga väder(o)tur började regnet ösa ned så fort vi anlände till Ghandruk.  Jag lät dock inte regnet stoppa mig denna gång utan drog på mig regnstället och utforskade sedan byn i ösregnet.

Dag 5 – Ghandruk till Pokhara

En ny grusväg har nyligen byggts till Ghandruk från grannbyn Kimche, vilket betyder att det numera är möjligt att ta sig med buss hela vägen från Ghandruk till Pokhara, en tur som tar ca 2 1/2 timmar. Vi valde dock att vandra tillbaka nedåt genom terassodlingarna till Nayapul istället för att ta bussen. I Nayapul avslutade vi vandringen med att tacka av vår kunniga guide Sita och porter Durga med rikligt med dricks för ett väl utfört arbete, innan 3 Sisters bil hämtade upp oss för att köra oss tillbaka till Pokhara.